معلمین فعال؟ یا پر طمع وکم کار؟
سلام_ امروز افت تحصیلی نه فقط یک مشکل آموزشی که یک مشکل اجتماعی نیز محسوب می شود امروز پایین آمدن سطح تحصیل در منطقه برکسی پوشیده نیست وعوامل آن برمیگردد به 1-خانواده2-مدرسه ومعلم3-خود دانش آموز که حقیر در این مجال به کنکاش گزینه دوم مپردازم وبه نظر من مهمترین دسته از عوامل موثر در شکست تحصیلی را مدرسه ومعلم رقم میزنندفارغ از اینکه آیا معلمی شغل است یا حرفه و یا اینکه معلمی هنر است یا کسب و کار و یا اینکه معلمی شغل انبیاست با اجازه از معلمان دیروز وهمچنین معلمین واقعی امروز میخوام چند خطی در مورد این معضل اجتمایی بنویسم.فرض کنید در منطقه وشهرمان فردا بگن به چند نفر نیرو نیاز دارن در 1-شرکت نفت2-تامین اجتمایی3-بانک4-آموزش وپرورش (مورد استفاده بعنوان معلمی) بنظر شما کدام گزینه طرفدار بیشتری داره؟باتوجه به حقوق نسبتا خوب شرکت نفت وتامین اجتمایی وهمچنین بانک باتوجه به وامهای اجباری سالیانش به پرسنلش حتما مردم منطقه چشم خود را به تمام مزایای فوق میبندن ومیرن طرف آموزش وپرورش ومعلمی چرا؟ چون نگاه ما به معلمی صرفا یک شغل شده با ضریب اطمینان صدرصد وکاملا آسایشی با اوقات فراغت بلاوصف حال هرچه از منطقه واستان دورشیم معکوسی عجیب دیده میشه بدین صورت که معلمی را یک شغل سخت و کاملا حساس وپراسترس میدانندتا اندک امیدی به استخدام در دیگر ارگانها را داشته باشند، به آموزش و پرورش نمیاندیشند
نقش معلم، نقش بسیار قابل تاملی در جامعه است. نقشی که یک معلم در تقویت مبانی علمی و به دنبال آن فرهنگ، ادب، معرفت و شعور یک انسان دارد، با هیچ شغلی قابل قیاس نیست. از اینروست که آن را با شغل انبیاء مقایسه می کنند. زیرا شما فردا چه دکتر شوید چه خلبان وپروفسور یا هرچیزی دیگر باید بنیان وشروع آغازین حرکت شما با معلم کلید بخورد دانش آموز ابتدایی که بودیم فکر های عجیبی در مورد معلمان خود داشتیم.آنها را فراتر از
انسانهای معمولی میدانتسیم و جرات نمی کردیم از زندگی خصوصی آنها سوالی بپرسیم.اوقات فراغت که در محله مشغول بازی بودیم و معلم را از چند صد متری می
دیدیم فورا باید جیم میشدیم.تا صبح اضطراب داشتیم.نکند آقا معلم ما را دیده است؟
لیک امروز طبق مشاهدات همه ما علاوه براینکه دانش آموز استرسی ندارد که معلم
اورا در بازار وکوچه مشغول بازی ببیند بلکه دوست دارد بیشتر در محافلی بنشیند که
معلم آنجاست ومتاسفانه دانش آموز در خاطرات روزانه خود از مدرسه ماوقعی
وشرحی عجیب از آقا وخانم معلم خود بازگو میکند که بابا امروز سوالی از معلمم
پرسیدم بلد نبود یا معلم امروز سرکلاس با تلفن همراهش چنین گفت.جوانان ودانش
آموزان امروز که به « نسل اینترنتی » شهرت یافته اند با جستجوی مباحث در اینترنت چنان
سوالاتی ارایه که متاسفانه معلم هنوز نشنیده چه رسد به
پاسخ ویا حل مسله گرچه این قبیل از وسایل در ادب وتربیت دانش آموز اثرمنفی گذاشته اما عدم تربیت معلمان بافرهنگ و کاردان، نیز بر این مسئله دامن زده است و عدم احترام دانش آموزان
امروز به معلمان است که در کامنتها دوستی اشاره داشت که معلم از عهده یک کلاس برنمی آید وگریه کنان نزد مدیر مدرسه میرود وخواستارانتقال خود میشود کلاسهای کسل وخسته کننده ومعلمی با کتابچه راهنمایی بدست بدون هیچ شادابی وراهکار جدید آموزشی فضایی بس مایوس کننده را برای
دانش آموز بوجود آورده معلمی که بنا به زدوبند های جناحی بلا مجبور سال تحصیلی را علیرغم میل باطنی خود در کلاسی یا مدرسه ای با سختی آغاز میکنند این مساله
نباید به دانش آموزان منتقل شود ، اگر از کمی حقوق خود ، برخورد بد معاون و مدیر
مدرسه، تبعیض مسئولان بالاتر،و مسایل اقتصادی به شدت عصبانی هستند ، این موضوعات و خشم خود را در کلاس طرح میکنند لیک دانش آموز سنگ صبور معلم
برای حل مشکلات مالی و غیره نیست سکوت محض دانش آموز وتکراری بودن
موضوعات به شکلیست که مشارکتی میان دانش آموز و معلم در کار نیست. کافی
است که دانش آموز همواره سخنان را در یابد و در بایگانی ذهناش نگه داری کند.
دوستی بزرگتر برایم میگفت که بیست سال پیش که کنکور شرکت می کردیم، کسانی که پایین ترین رتبه ها را می آوردند و در هیچ دانشگاهی پذیرفته نمی شدند، راهی مراکز تربیت معلم می شدند تا در آینده وظیفه تعلیم و تربیت نسلهای بعد را بر عهده گیرند!! این شرایط امروزی را که همه بر ناکارآمدی آن اذعان دارند، و هر کس که فرزند دانش آموزی در خانه دارد، آنرا به عینه می بیند، با وجود ساعات کاری کمتر و تعطیلی های بیشتر نسبت به سایر کارکنان دولت، متاسفانه معلمین بجای بالا بردن سطح سواد وفراگیری فنون وشیوهای جدید تدریس به شغلهای دوم خود که بی شک از منظر آنان شغل اول ومهمتر از تدریس است بسیاری از معلمین گلایه دارن از خانواده ها وسرکشی به مدارس لیک باید بعرض برسانم خود شما زمانی دانش آموز بودید واقعا چندبار اولیای شما جهت سرکشی واطلاع از وضعیت تحصیل شما به مدرسه مراجعه کردند؟لیک شما که میدانید به جهت پایین بودن سطح فرهنگ وسواد پایین شهر ومنطقه کمتر خانواده ای جهتبه مدرسه می آیدمی آید وشما مجبورید به جهاتی نقش خانواده را هم در مدرسه ایفا کنید مگر 10سال پیش هم ساعات کاری همین قدر نبود چرا در این دوره دانش آموز کمترین بازدهی را دارد دانش آموزی که بنا به پیشرفتهای الکترونیکی از هوش واستعدادهای بالقوه ای برخوردارند چرا زمانی که نوبت درس ومدرسه میشود کمترین بازدهی را دارند چرا قادر به قطار کردن چند جمله در کنار هم نیستند متاسفانه معلمین
به بهانه های مختلف کم کاری می کنند،، برنامه ریزی درسی مشخصی در کلاس ندارند. در محیط آموزشی خود و در مدرسه و کلاس، بحث های غیرمرتبط وبیشتر موضوعات جناحی شهررو دخیل ورفتارهای نادرستی نسبت به دانش آموزان که اولیای آنها از جناح وباند وحتی روی آوری به مسایل قبیله ای وطایفه ای دارن عموماً با تاخیر در کلاس حاضر شده و غیبت های مکرر دارند در رشته تدریسی خود، فاقد تخصص و اطلاعات کافی بوده روی آوردن به اعتیاد برخی معلمین هرچند اندک هستند ولی تاثیر منفی در شیوه درس دادن وهمچنین اطلاع دانش آموز از حال وی عملا نگاهی متفاوت وبه صورت ناکارامدی به وی مینگرند وبالعکس در معلمین خانم شیوه پوشش وظاهری معلم اثراتی بس مخرب در آینده دانش آموز دارد. از مطالعه و بروز بودن در مباحث درسی خود اجتناب می ورزند. از لحاظ روحی و روانی، عصبی مزاج بوده وبسیار کم حوصله اند. با وجود عدم یادگیری دانش آموزان، نمره های درسی بالایی به آنها می دهند تا سطح علمی کلاس را به صورت صوری، بالا نگهدارند. مدیران مدارس هم متاسفانه در قبال برخی معلمین سختکوش کم کاری کرده وعدم تشویق وپاداش ونیز عدم سرکشی سرزده از کلاس و خیلی مسایل دیگر محیط آموزشی را آنچنان دچار ضعف کرده که آثار آن امروز به وضوح مشاهده میشود سطح پایین سواد دانش آموزان و عدم موفقیت در کنکور امروز شهر ومنطقه را به 20سال عقب برده از جهت آموزشی امیدوارم معلمین ومدیران آموزشی با صبر وحوصله وهمچنین ارتقا سطح سواد خود وفنون جدید وشیوهای تدریسی مدرن بتوانند کمک شایانی به بچه های امروز
اگر در متن بالا جملاتی بکار رفت که باعث ناراحتی معلمین عزیز گردیید صمیمانه پوزش میطلبم