فـــنـــوج چه خبر؟

نقـــــد و تحلـــیــل مسایل گوناگون در شهرستان فنوج_فنــــــــــوج از زاویه ای دیگر

فـــنـــوج چه خبر؟

نقـــــد و تحلـــیــل مسایل گوناگون در شهرستان فنوج_فنــــــــــوج از زاویه ای دیگر

فـــنـــوج چه خبر؟
تنها راه رشد ترویج نقد و روحیه نقدپذیری است
باید بدون تعارفات زائد حرفمان را بزنیم تا ما نگوییم و ننویسیم چیزی عوض نمیشود
رمز رشد ما در فنوج مطالبه گری است
متاسفانه بیم از دست دادن موقعیت شغلی و برچسب زنی وهمچنین محافظه کاری بیش از حد در دوستان وجود داره و مانع بیان ازادنه اندیشه هایشان میشه و همین عامل یکی از بزرگترین ضعفهای فعالین مجازی سیاسی و حزبی شهرماست!!
******
قوام ریسی هستم تکنسین سامانه هوشمند سوخت
******
نویسنده نیستم خبرنگار هم نیستم .من هم مثل مردم فنوج شهروندی ساده وبی ادعا هستم اما بی تفاوت نیستم و براساس اصول 23-24و26 قانون اساسی میتوانم بنویسم
بایدحرفهایمان را بزنیم - لازم بشه داد هم میزنیم هرچند برای خیلی ها تلخ باشد ٬
بدنبال دیده شدن و کسب قدرت،موقعیت نیستیم
بسیار خوب میدانم با گفتن مشکلات و اشکالات از چشم نمی انداخت‌یم با تملق و چاپلوسی و سرپوش گذاشتن روی نقطه ضعف ها و ماله کشی زودتر به هدف می رسیدیم
نویسندگان
آخرین نظرات
شنبه آبان ۲۰ ۱۴۰۲

آیا ما رای خود را میفروشیم؟

در آستانه انتخابات چند پست انتخاباتی که مطالبشان قدیمیست و قبلا در گروههای واتساپی نشر کردم اما از آن جهت که بنا داشتم پس از سالها وبلاگم را به روز کنم مجددا نشر میکنم بریم سر اصل مطلب اینکه چرا همه رای خود را می فروشیم؟!
اگر از منظر واقع بینانه به رفتار سیاسی خود نگاه کنیم در برخورد با پدیده انتخابات بدون استثنا همه ما رای خود را می فروشیم، تنها تفاوت فروشندگان رای در قیمت و طرف معامله است!!! بزنید ادامه مطلب
برخی از ماها که خیلی فقیریم (منظورم الزاما فقط فقر مادی نیست چون خیلی از فقیرها انسانهای بسیار غنی هم هستند) ممکن است رای خود را به یک کیسه برنج یا یک حلبی روغن هم بفروشیم!!
برخی از ماها رای خود را به یک وعده پست مدیریتی پیش فروش می کنیم!!
برخی از ما رای خود به طمع دریافت امتیاز یک امتیاز یا مجوز یک کار و کاسبی چرب و اخذ تسهیلات کلان کم بهره یا اخذ نمایندگی فلان کار پیش فروش می کنیم!!
برخی از ماها رای خود را به جناح سیاسی متبوع خود می فروشیم تا در آینده در پناه حمایتشان باشیم و به شبکه رانتی متصل باشیم
برخی از ماها هم کمبود عاطفی داریم و رای خود را به یک چرب زبانی و یا ابراز محبت نمایشی تقدیم می کنیم تا جز آدم حسابمان کنند
برخی ها هم که ادعای روشنفکری داریم رای خود را به "خود خواهی خود" می فروشیم و ژست مدنیت می گیریم!!
خلاصه خیلی ها رای خود را می فروشیم، برخی به جووی برخی به گندمی و برخی نیز به گندم ری!
اما برخی ها معامله گران بسیار موفقی هستند و بر اساس پایبندی عهد انسانیت پیشتر از موعد قول میدهند اینان انسانها و طرفداران شریفی هستند و منتظر اقبال نماینده و پر بودن کفه ترازو بنفع کدامیک است نمیمانند  و رای خود را نه به "خلق"
بلکه به "خالق" می فروشند اینها آنقدر زرنگ و محاسبه گرند که "تعیین قیمت" را هم به خدا واگذار می کنند چرا که به دست و دل بازی و کرم و منابع و موجودی لایتناهی طرف معامله واقفند و به همین دلیل رای که نه "جان" خود را هم به طرف می دهند...
واقعا اینگونه است اغلب ما در معامله به شیوه گدایان رفتار می کنیم در حالی که واقعیت این است که به گدا سکه طلا نمی دهند!
منِ نوعی اگر رای خود را به یک وعده ی پست یا گرفتن یک امتیاز و رانت بدهم و آن را نوشته یا نانوشته قرارداد کنم، بر چه اساسی بعدا باید از "طرف قراردادم" بیش از مقدار تعهداتش انتظار داشته باشم؟!
بالاخره به ده هزار تومان یک دبه ماست می دهند نه بیشتر!
حاصل سخن اینکه اگر رای خود را به خدا بفروشیم بدیهی است که بهای خدایی می گیریم
اگر قیمت رای خود را پیشرفت منطقه و ایجاد تحول همه جانبه و ساختن آینده روشن برای دیارمان تعیین کنیم و آن را قرارداد کنیم می توانیم بعدا از طرف معامله انتظار داشته باشیم به تعهداتش عمل کند
سخن در این باب بسیار است و مقوله انتخابات و رای را خاصا در منطقه فنوج از هم اکنون اکتیو شده میدانم
و صد درصد انتخابات آتی را متفاوت ترین رخداد در شهرستان فنوج خواهد بود

نظرات (۳)

۰۵ آذر ۰۲ ، ۰۰:۲۸ قوام ریسی
عمده چالشی که نمایندگان حوزه ما باهاش روبرو بودند در قبال مردم و گاها کند شدن روند رشد در حوزه وجود مشاوران اصلی در هرشهری یا اتاق فکر دفاترشان بوده مشاورین در همه تصمیمات نمایندگان مثل عزل و نصبها و راهبردهای حوزوی یک طرف ماجرا حضور دارند بقولی همه راه و روش را در اختیار ایشان می‌گذارند اما در لحظه نتایج مایوس کننده یا شکست کناری ایستاده و گاها اپوزیسیون وار منتقد نماینده میشن
جای پرسش است کهاین آقایون که فرایند انجام فلان تصمیم را نسنجیده‌اند وقتی بارفتار خود که گاها نشات گرفته از خصومت زمان انتخابات است و فلان شهر، مردم و قوم در آن منطقه را نمی‌شناسید وقتی تبعات فلان تصمیم سیاسی را دقیق نشناخته‌اید و واکنش مردم و از آن مهمتر واکنش اجتماعی منطقه ای و حتی امنیتی را براورد نکرده‌اید دفاع یا اصرارتان در مقام مشاور یا پیشنهاددهنده جاهلانه و باعث ریزش محبوبیت و آرای نماینده خواهد بود
مشاور باید پیامدسنج باشد و برای مشاوره ای که میدهد نفع کل مردم و نفع منطقه را در نظر داشته باشد باتوجه به جامعه سنتی و قومی میبایست نگاه دقیقی به مسایلی که مربوط به طایفه است را کامل وتا انتها مرور کند البته مصونیتی که برای خود قائلند اعتماد بنفسشان را برای انجام فلان مشاوره بالا برده آنها همواره از هر نوع محاکمه‌ای مصون مانده‌اند و تنها نماینده و مدیران بوده‌اند که مورد تنفر و لعن و نفرین مردم بوده اند
همگان شاهد بودیم بعد از دوره فلان نماینده برخی از این مشاوران پیروزمندانه بر تریبون نقادی نشسته و کوتاهی خویش را زیر هجوم انتقاد به دیگران پنهان میکنند و شبیه کسانی میمانند که زمین زیر پای مدیر یا نماینده را خالی می‌کنند اما از خود اثری بر جا نمی‌گذارند
قصد تخریب مشاوران را ندارم چه بسیاری بوده اند که ضعف فلان مدیر را به نحوی درست با تصمیمی بجا پوشانده و گاها با تصمیمات و مشورت درست باعث.رشد فلان مدیر و نماینده در فلان شهر شده اند
.
انتخابات مجلس آن رنگ و بوی سابق
را ندارد خاصا در مناطق ما
بی اعتمادی مردم به نمایندگان و...
نکته ای در این ۲دوره اخیر مشاهده شده اینکه لیدران شهری با خود میگن چرا خود را به آب و آتش بزنم علی ارقم خرج مالی برای کاندید با رقبای درون شهرستانی هم به کدورت بخورم در حالیکه همگان میدانیم بعد از انتخابات نه لیداران به سهم خود میرسند و از همه مهمتر لیدران رقیب نماینده بعد از چند ماه سروکاه اشان در اردوگاه نماینده وقت ظاهر شده و عزیزتر و محترمتر از یاران خود نماینده میشوند!
خب لیدرها وقتی اینها را میبینند با خود میگن چرا خرج مادی و معنوی بکنم حتی اگر با فلان کاندید مخالفت هم بکنم در صورت راهیابی ب مجلس با چهارتا واسطه محبوب تر و بهتر میتونم امتیاز بگیرم تا طرفداری
و صد افسوس خود نماینده چه زود فراموش میکند که این مخالفین چه چالش بزرگی بودن برای وی در زمان انتخابات انواع تهمت ها و....
هم برای یاران و هم خود نماینده گاها مجبور شدن خرج بیشتری بکنن
ولی بعد از اینکه منتخب مردم شدن بعد از چند ماه حافظه کوتاه مدتشان فعال شده و با چند واسطه و سفارش هم مخالفین تبدیل به مشاور میشن و هم امتیازات خاص تری را کسب میکنند
این وسط بازنده اصلی هواداران واقعی نماینده که در زمان انتخابات از آبرو،زحمتهای شبانه روزی خود پشیمان و تبدیل میشن به رقیب نماینده
البته در سال منتهی به انتخابات نمایندگان دلشان را بنوعی بدست میارن😊
در پدیده مضموم رای فروشی و پروسه انتخابات افرادی با نقش های مختلفی را شاهدیم افرادی که مثلن سیاسی هستن و هر روز در یک اردوگاهی به چشم میخورن و در بلوچستان خاصا فنوج به وفور یافت میشن اسمشون دلاللان انتخابات است و بیشتر در زمان انتخابات مجلس ایفای نقش میکنن چند ویژگی یک دلال انتخاباتی که اصلی ترین عامل اختلال در انتخاب اصلح می باشد.
دلالان انتخاباتی معمولا در کنار کاندیداهای ظاهر می شوند که درقضیه انتخابات دست ودل باز هستند .
دلالان انتخاباتی معمولا در ستاد چند کاندیدای که امکان انتخاب شدن را دارند بطور مرتب بارعایت پنهانکاری رفت و آمد می نمایند و در صورتیکه طرفدران یک کاندیدا متوجه امر بشوند ادعا می کنند که می خواستند سر از کار رقیب در بیاورند. 
دلالان انتخاباتی معمولاهمیشه مدعی هستند انتخاب شدگان توسط مردم را اینها حمایت کردند و انتخاب نشدگان نیز به حرف اینهاگوش ندادند والا رای می آوردند . 
دلالان انتخاباتی نه کاندیدا ، نه مردم و نه نماینده مهم نیستند . آنها فقط به فکر بالا بردن حق دلالی خویش با ادعای آنچنانی هستند در حالیکه اگر می دانستند خودشان رای می آورند هیچ وقت همراه بادیگری نمی شدند.
دلالان انتخاباتی هم مثل خیلی از طبقات اجتماعی دارای سلسله مراتب هستند و معمولاتازه دلالها در زیر چتر باسابقه تر فعالیت خویش را انجام می دهند و بعضی ها انقدر از لحاظ فکری و اندیشه پایین هستند که هیچ وقت امکان ارتقاء ندارند وهمیشه بایک دلال بزرگتر از خود فعالیت می نمایند.. 
دلالان معمولا بیش از یک دوره بایک کاندیدا همراه نمی شوند و خیلی وقتها بر علیه کاندیدای که دور قبل در ستادش جانفشانی می کردند ، فعالیت می نماید
دلالان انتخاباتی اکثرشان در محلات فقیر نشین و کم توسعه دارای مکان و افراد برای جلب نظر کاندیداها و فریب مردم هستند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی